از میان عناوین

×

خطا

Passed variable is not an array or object, using empty array instead

سحرگاه امروز (چهارشنبه) و در سن 92 سالگی

استاد مصطفی‌کمال پورتراب درگذشت

  • چهارشنبه, 02 تیر 1395 ساعت 11:19
  • منتشرشده در اخبار
  • بازدید 2413 دفعه

استاد مصطفی‌کمال پورتراب، استاد موسیقی ایران، سحرگاه امروز، چهارشنبه، ۲ تیر، در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.

 به گزارش نای، استاد مصطفی‌کمال پورتراب، نایب رئیس شورای عالی خانه‌ی موسیقی سحرگاه امروز در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت. وی در سال ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. پس از آموختن مقدمات موسیقـی، در سال ۱۳۱۸ وارد دوره‌ی شش ساله‌ی متوسطه هنرستان عالی موسیقی شد. او نزد استادانی چون یاروسلاوبیزا (فاگوت)، حشمت سنجری و عطاالله خادم میثاق (ویلن)، روبیک گریگوریان (آواز گروهی) روح‌الله خالقی (تئوری موسیقی ایرانی)، موسی معروفی (تـار)، فریدون فرزانه و پاتما گریان (سرایش) به آموختن شاخه‌های مختلف دانش موسیقی پرداخت و در سال ۱۳۲۴ از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل شد.

او از سال ۱۳۴۰ سرپرستی یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر را برای ساخت آهنگ، رهبری آن و اجرای برنامه در تلویزیون عهده‌دار شد و در زمینه‌ی رهبری ارکستر مدتی با حشمت سنجری کار کرد. پورتراب در سال ۱۳۴۶ به منظور تحقیقاتی در زمینه‌ی موسیقی با استفاده از بورس راهی فرانسه شد. پس از چند ماه به ایران بازگشت و حدود چهار سال از تجربیات کریستین داوید در آهنگسازی استفاده کرد.

از سال ۱۳۲۴ به صورت مستمر تدریس را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۰تا ۱۳۵۲ مدیر هنرستان موسیقی بود. پس از انقلاب به تدریس هارمونی، کنترپوآن و تئوری موسیقی در کلاس خصوصی خود و بعدها در دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد پرداخت.

از آثار او می‌توان به قطعاتی چون قطعه‌ای در چهارگاه (۱۹۵۵)، سونات ویلن و پیانو در دومینور (۱۹۵۹)، سه قطعه برای گروه خیام (۱۹۶۹) سوئیت هفت پیکر در نه قسمت برای ارکستر سمفونیک (۱۹۷۰)، مارش در ماژور برای ارکستر سمفونیک (۱۹۷۳)، رقص پریان در فامینور (۱۹۸۰)، آواز بی‌گفتار دو قطعه برای ارکستر زهی (۱۹۸۰) و…. اشاره کرد.

از آثار مکتوب او نیز می‌توان به آثاری چون تئوری موسیقی، مبانی آهنگسازی، تجزیه تحلیل موسیقی برای جوانان (ترجمه اثر لئونارد برناشتاین از انگلیسی)، حل‌المسائل تئوری (ترجمه اثر اثر پرتسولی از ایتالیائی)، هارمونی مدرن (ترجمه اثر ایگل فیلد هال از انگلیسی)، هارمونی کلاسیک (ترجمه اثر سی.اچ. کیتسون از انگلیسی)، آهنگ‌های برگزیده ایگلفیلد هال، کنترپوان به زبان ساده (ترجمه اثر استاکز از انگلیسی) و…اشاره کرد.

خانه پیانو درگذشت این استاد گرانقدر را به دوستداران موسیقی و خانواده‌ی آن عزیز تسلیت می‌گوید.

دیدگاه‌ها

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. پیش از ارسال دیدگاه و یا پرسش، پیشنهاد می‌کنیم نظرات قبلی را مشاهده فرمایید و تا حد امکان از طرح سوالات تکراری خودداری فرمایید. کد HTML مجاز نیست.

فرم ورود

عضویت در خبرنامه